Jeg har i mange år tenkt at vår bransje med skiguider i Skandinavia er altfor dårlige til å dele nestenulykker offentlig slik at vi kan lære noe av det. Når vi nå før påske hadde en slik hendelse på Sunnmøre var min første direkte tanke at dette skal vi dele videre. Hvis jeg ikke hadde skrevet dette hadde jeg ihvertfall ikke kunne stå for mitt ord.

Jeg startet Uteguiden i 2012 og vi driver med mange ulike aktiviteter gjennom hele året med utgangspunkt på Sunnmøre, men også på andre steder i Norge. Flere av våre aktiviteter i forbundet med en viss form av risiko som må håndteres på en god måte.

En av de viktigste tingene vi kan gjøre når uhell skjer er å dele det med andre slik at vi sammen kan lære av hverandres feiltrinn, det gjelder også for oss som jobber profesjonelt med dette. Også vi med erfaring og kunnskap kan gjøre feil!

Skredhendelse onsdag 6. april 2022, Patchellhytta/Slogen, Sunnmøre.

Bakgrunn
Guida gruppe (guide + 2 gjester) på Patchellhytta som var inne for 2 dager med toppturer etter noen dager på ski i området fra før.

Gruppa gikk inn til Patchellhytta tirsdag for å gjøre seg klare for to dager med tur inne rundt hytta på onsdag & torsdag. Den ene av de to deltakerne på turen har vært med på flere skredkurs for profesjonelle i løpet av vinteren (SVELAV pro kurs). Guiden har mange års erfaring med guiding på ski utenlands, men sin første vintersesong på Sunnmøre.

På formiddagen tirsdag var skredvarselet på varsom.no på fargegrad 3 for tirsdagen og faregrad 2 for onsdagen. På onsdag morgen kl 08.05 ble faregraden satt opp fra 2 til 3 pga større mengde nysnø enn varslet natt til onsdag og sol gjennom dagen onsdag (denne informasjonen er verifisert med varsom.no). Denne oppdateringen når ikke fram til guiden.

Turen
Første ettermiddag inne ved Patchellhytta gjorde gruppa noen turer opp mot kamelpuklene på Slogen for å skape seg en oppfatning om snødekket og gjennomførte både CT og ECT.

SEE @ 1000, 35°, -8°, CT21 Q2, S1,no wind
SE @ 1000, 33°, -8°, ECT24 Q1, S1,no wind

Gruppa startet turen fra Patchellhytta på onsdag morgen opp mot Slogen. I løpet av natta hadde det kommet over 25 cm nysnø utafor hytta fra NV. Tidlig på turen ble det bestemt at de ikke skulle gå til topps, men gå over kamelpuklene og få en fin nedkjøring.

Temperaturen var målt til -13 på skyggesiden av ryggen på vei opp mot Slogen. Gruppa fulgte normalveien opp fra Patchellhytta, som går over begge “kamel-puklene” i relativt bratt terreng. Det er her sommerruta går for den som er kjent i området. Når en skal passere den andre kamelpukkelen er det litt brattere og naturlig å ta seg ut på en traversering på sydsiden ettersom det er litt mer stein i terrenget og vanskelig og ta seg opp rett opp utetter ryggen. Her venter gruppa på ryggen når guiden går inn i området for å kjenne på snøen og skape litt test-belastning på snødekket. Guiden har nevnt at han her fikk en følelse av at snøen hadde endret seg.
En liten bit inn kommer en whumpf-lyd uten at skredet starter opp initialt, guiden reverserer tilbake i sporet mot resten av gruppa og da løses skredet ut. Skredet er ca 100 meter bredt med en bruddkant på 30 cm og tar med seg guiden 100 høydemeter nedover fjellsiden, der han kommer seg ut av skredet på venstre side, skredtunga fortsetter videre nedover ca 500 hm videre nedover. Skredet startet på ca 1180 moh og stoppet på ca 600 moh.

Guiden kontakter umiddelbart de andre to via walkie talkie for å forklare at han er uskadd, men oppkallinga ble ikke hørt. De to som var med på turen reagerte raskt og slo over sine S/M i søk og gjennomførte et søk nedover skredløpet da de ikke kunne se guiden med en gang og tenkte at han lå under snøen.

Gruppa traverserte etterpå videre utover mot øst og fulgte bekkedalen tilbake opp mot Patchellhytta for en debrief og omgruppering. Etterpå gikk gruppa ut igjen og kjørte flere laps i terrenget opp mot kamelpuklene fra Patchellhytta.

Øvrig info
Første kveld da gruppa kom inn til Patchellhytta ble det gjennomført trening på kameratredning. Den ene gjesten hadde tidligere i uken vært på tur med en av våre andre guider og også der trent på kameratredning. Dette kunne vært helt avgjørende hvis guiden hadde havnet under snøen.

I vår virksomhet gjennomfører vi guide-møter hver morgen mellom alle som skal guide turer der guideansvarlig leder møtet og går igjennom hvilke turer som er aktuelle og ikke. Når vi har guider på plasser med lite eller dårlig mobildekning blir disse møtene klart vanskeligere å gjennomføre.

Vi bruker InReach for å kunne sende oppdaterte skredvarsel, værvarsel og turplaner mellom guidene og kontoret vårt når vi har guider på plasser med lite eller dårlig dekning. I dette tilfellet hadde vi en intern svikt i systemet vårt som gjorde at oppdateringen fra faregrad 2 til 3 på onsdag morgen ikke kom ut til guiden på Patchellhytta.

Vi vet også at guiden har hatt flere grupper tidligere i vinter med variabelt nivå på deltakerne som har vært en utfordring. Nå har man plutselig mer eller mindre 1:1 guiding og i tillegg tidenes forhold med nysnø og sol. Noe som også gjør at en fort føler at en har større margin enn hva en kanskje egentlig har.

Senere på dagen blir det utløst to stk skred i området rundt med to andre grupper i tillegg til flere hendelser i området rundt. I det ene skredet blir en skiløper såpass skadet at han måtte bli hentet ut med skuter.

Viktige lærdommer

Stabilitetstester bør bare brukes til å finne tegn på instabilitet. Finner vi ikke instabilitet vet vi bare at vi ikke har funnet instabilitet – ikke at det er stabilt, til det endrer snøen seg for raskt, både over tid og avstand, høyde, himmelretning. Vi ser ofte i diverse kanaler diskusjoner om det ble gjort eller ikke gjort tester i snøen, men tror ikke at dette er svaret.

Turplanlegging i gruppe (guidemøter) fungerer veldig godt og ville trolig snappet opp den turen som en potensielt farlig tur akkurat denne dagen. Her er det utrolig viktig med sjekklister og annen støtte for å kunne ta riktige beslutninger. Mange er sikkert ikke klar over at det er begrenset med mobildekning inne på Patchellhytta, slik at ikke alle nettsider oppdateres.

Vi har hatt krav om trening på kameratredning på våre turer fra dag 1 siden 2016 og dette er viktig. Ikke for at vi tenker at vi skal havne i skred, men det skaper en større forståelse i gruppa vi er på tur med for at det vi driver med er forbundet med risiko. Når trente du sist på kameratredning med de du er på tur med til vanlig?

Menneskelige faktorer. Dette har vi snakket mye om tidligere i både webinar, skredkurs og blogginnlegg og på en hendelse som dette viser det tydelig at det spiller en stor rolle og noe en aldri kan snakke for mye om. Her er noen av de tydelige tingene som vi ser i denne hendelsen:

1. Guiden har vært på Slogen og i området flere ganger før i løpet av vinteren og man bygger da opp en positiv historie om at det gikk bra sist – noe som gjør at vi har større tro på oss selv neste gang vi kommer til samme sted.

2. Når vi først kommer inn til Slogen har vi vanskeligere for å finne en god Plan B-tur, noe som gjør at det er lettere å pushe gjennom turen på Slogen som man har gledet seg til.

3. Om man er en liten gruppe (guide, gjest og en tailguide med mye skredkunnskap) er det trolig også lettere å strekke strikken lengre enn hva vi burde. Ikke glem: skredet vet ikke at du er ekspert!

4. I interne debrief-samtaler mellom guidene ble det nevnt at det ikke var noen tegn på instabilitet i området om morgenen da turen startet. Dette endrer seg raskt! Hva hadde en person som kom inn i området 3 timer senere tenkt når han ser skred i flere himmelretninger og høyder. Det er viktig å stille seg spørsmålet; ser jeg det jeg vil se for å rettferdige min egen lyst til å kjøre innbydende fjellsider? Her er svaret helt sikkert ja, og nettopp derfor må vi bruke sjekklister ved beslutningstagning i skredterreng.

Mye av det vi nevner her ovenfor gjør at man lett glemmer det åpenbare om at det har kommet 25+ cm nysnø siste natt – noe som i hvert fall ikke vil minske skredfaren. Dette ville man klart å fange opp med enda tydeligere sjekklister.

Vi har allerede justert våre rutiner for å kunne fange opp denne type hendelser før det skjer og jobber kontinuerlig i vår virksomhet med å forbedre rutinene for gode opplevelser for våre gjester.

No håper jeg at mange har noe å lære av denne hendelsen.